Trzy nagrody dla filmu „Jak najdalej stąd”

Trzy nagrody dla filmu "Jak najdalej stąd"

Trzy nagrody dla filmu "Jak najdalej stąd"

Jury 45.Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni pod przewodnictwem Lecha Majewskiego uhonorowało twórców filmu JAK NAJDALEJ STĄD trzema nagrodami. Nagrodę za Najlepszy Scenariusz otrzymał reżyser filmu Piotr Domalewski, odtwórczyni głównej roli Zofia Stafiej – Nagrodę za Najlepszy Profesjonalny Debiut, zaś Hania Rani – Nagrodę za Najlepszą Muzykę.

„Jest to dla mnie najważniejsza nagroda – powiedział Piotr Domalewski poproszony o wypowiedź specjalną dla nas chwilę po ogłoszeniu werdyktu festiwalowego jury. Scenariusz pisze się w samotności, a następnie człowiek staje oko w oko z ekipą i całym zespołem. Jeśli widzę, że oni to zaakceptowali, są do tej pracy, do realizacji mojego pomysłu zapaleni, to wiem, że to jest właśnie to na czym mi zależało. Nie byłoby tej nagrody, a przede wszystkim nie byłoby filmu bez Waszego wsparcia

Zupełnie inna niż w filmie, prywatnie skromna Zofia Stafiej ściszonym głosem powiedziała nam: „Jest to coś przepięknego. Wykonuję zawód, który kocham i zostałam za to doceniona! To w pełni zasługa Piotra Domalewskiego, który mnie wybrał spośród ponad tysiąca kandydatek do tej roli, a później genialnie poprowadził!”.

Hania Rani (Hanna Raniszewska) pianistka, kompozytorka i wokalistka, autorka muzyki do filmu Piotra Domalewskiego z niedowierzaniem przyjęła wiadomość o nagrodzie. Wcześniej napisała muzykę do filmu dokumentalnego. Nie kryje, że propozycja skomponowania muzyki do pełnometrażowego filmu fabularnego było dla niej wielkim wyzwaniem, ale też i marzeniem. „Uważam, że coś dzieje się ważnego w muzyce współczesnej, szuka ona innych pól eksploatacji, obrała inne media. Jednym z nich jest film. Właśnie dlatego podjęłam się tej próby. Ta nagroda jest dla mnie wielki zaskoczeniem. Moja muzyka w filmie Piotra Domalewskiego jest bardzo skromna, oparta na ciszy i jakimś niedopowiedzeniu…”

Prapremiera JAK NAJDALEJ STĄD miała miejsce w Olsztynie 16 września. Od tamtej pory film prezentowano na trzech międzynarodowych festiwalach, gdzie uzyskał 4 ważne nagrody. Nie byłoby tej nagrody, a przede wszystkim nie byłoby filmu bez wsparcia Warmińsko-Mazurskiego Funduszowi Filmowego. Uwierzyliście we mnie, gdy realizowałem CICHĄ NOC, i uwierzyliście gdy przystępowałem do pracy nad JAK NAJDALEJ STĄD ! Bardzo Wam za to dziękuję!”

Zupełnie inna niż w filmie, prywatnie skromna Zofia Stafiej ściszonym głosem powiedziała nam: „Jest to coś przepięknego. Wykonuję zawód, który kocham i zostałam za to doceniona! To w pełni zasługa Piotra Domalewskiego, który mnie wybrał spośród ponad tysiąca kandydatek do tej roli, a później genialnie poprowadził!”.

Hania Rani (Hanna Raniszewska) pianistka, kompozytorka i wokalistka, autorka muzyki do filmu Piotra Domalewskiego z niedowierzaniem przyjęła wiadomość o nagrodzie. Wcześniej napisała muzykę do filmu dokumentalnego. Nie kryje, że propozycja skomponowania muzyki do pełnometrażowego filmu fabularnego było dla niej wielkim wyzwaniem, ale też i marzeniem. „Uważam, że coś dzieje się ważnego w muzyce współczesnej, szuka ona innych pól eksploatacji, obrała inne media. Jednym z nich jest film. Właśnie dlatego podjęłam się tej próby. Ta nagroda jest dla mnie wielki zaskoczeniem. Moja muzyka w filmie Piotra Domalewskiego jest bardzo skromna, oparta na ciszy i jakimś niedopowiedzeniu…”

45.Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (8-12 grudnia 2020 r.) odbywał bez widzów w festiwalowych salach, całkowicie przeniósł się do sieci. W Konkursie Głównym o Złote Lwy rywalizowało 14 filmów, z czego tylko część uczestniczyła w pokazach on-line w związku z ograniczeniami licencyjnymi i w obawie przed piractwem, z którego niestety Polska słynie. Z tego powodu organizatorzy Festiwalu mimo wszelkich podjętych zabezpieczeń, które są ogólnie obowiązującym standardem na platformach, zdecydowali się na taki krok. Po ponownym otwarciu kin organizatorzy gdyńskiego Festiwalu planują Festiwalowe Repliki. Wtedy przedstawiona zostanie pełna oferta filmów konkursowych i dopiero wówczas dziennikarze będą mogli przyznać nagrodę dla najlepszego filmu.

foto: Jakub Klepański

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *