V mistrzostwa Polski gry Othello 2006

Udział w Mistrzostwach może wziąć każdy.

Regulamin:

Cel zawodów:
• Wyłonienie mistrza Polski na rok 2006. w kat. mężczyźni, kobiety, junihor do 16 lat.
• Integracja graczy z całego kraju.
• Podniesienie poziomu umiejętności gry.
• Popularyzacja planszowej gry logicznej Othello.

Termin i miejsce:
• Mistrzostwa odbędą się w dniach 13 i 14-V-2006 roku (sobota). Początek zawodów nastąpi o godz. 10.00.
• Miejsce: Ośrodek Sportu i Rekreacji m.st. Warszawy w Dzielnicy Ochota, ul. Nowowiejska 37 B (www.osirochota.waw.pl)

Warunki uczestnictwa:
• W mistrzostwach mogą uczestniczyć wszyscy chętni w tym również gracze zagraniczni po wypełnieniu zgłoszenia i wpłacie wpisowego.
• W rozgrywkach półfinałowych i finałowych mają prawo uczestniczyć zawodnicy zagraniczni.
• Wpisowe dla dzieci i młodzieży do lat 16 wynosi 10 zł, dla pozostałych 20 zł.
• Organizator dopuszcza możliwość zwolnienia z opłaty wpisowego ze względów społecznych.
• Jako zawodnika zagranicznego rozumiemy zawodnika nie posiadającego polskiego obywatelstwa.
System rozgrywek:
• Mistrzostwa zostaną rozegrane systemem mieszanym (patrz harmonogram godzinowy).
• Tempo gry wynosi 25 minut dla zawodnika na całkowite zakończenie partii w eliminacjach i półfinałach i 30 minut dla zawodnika na całkowite zakończenie partii finałowej.

Nagrody:
• Puchary za zajęcie pierwszych 4 miejsc w klasyfikacji open.
• Medale za zajęcie pierwszych 3 miejsc w kategorii mężczyzn, kobiet i młodzieży do 16 lat.
• Dyplomy dla wszystkich startujących.
• Nagrody rzeczowe (ilość zależy od ilości startujących) w podziale na kategorie: mężczyzn, kobiet i młodzieży do 16 lat. Za tytuły Mistrza Polski w poszczególnych kategoriach przyznawane są odtwarzacze DVD.
• Wyróżnienie dla najmłodszego uczestnika.
• Zawodnikom zagranicznym nie przyznaje się w przypadku miejsc medalowych tytułów Mistrzowskich i wicemistrzowskich, otrzymują dyplomy za zajęcie odpowiednich miejsc w turnieju. Tym samym zawodnicy ci nie mogą reprezentować Polski na Mistrzostwach Świata w Mito.
• W przypadku udziału zawodników zagranicznych zostanie sporządzona oddzielna tabela końcowa pomijająca zajęte miejsca przez zawodników zagranicznych jednak uwzględniająca wyniki ich gier z zawodnikami polskimi.
• Okolicznościowe wyróżnienia dla działaczy z okazji 5-lecia prowadzenia rozgrywek w Polsce.

Uwagi końcowe:
• Interpretacja niniejszego regulaminu należy do organizatora.
• Nie obowiązuje prowadzenie zapisu partii.
• Organizatorzy bezpłatnie zapewniają ciepłe i zimne napoje.
• Na miejscu w OSiR działa bar-kawiarnia gdzie można zamówić ciepłe posiłki w przystępnych cenach.
• Dla zainteresowanych polecamy noclegi w OSiR Ochota. Rezerwacja: tel.: 022 825 24 30. (www.osirochota.waw.pl)

Zapisy:
Zapisy przyjmowane są przez Krzysztofa Szyszko, e-mail: krsz@othello.pl (należy podać imię, nazwisko, reprezentowane miasto, datę urodzenia i adres kontaktu e-mail) na stronie internetowej: www.othello.pl
Szczegółowych informacji udziela Cezary Domińczak,
tel.: 022 5729072, 0-600 727357.

Rys historyczny

Othello to gra umysłowa, która z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością na świecie, posiadająca cechy przeboju. Są to: proste reguły (zasad można nauczyć się w ciągu 1 minuty), dynamiczna rozgrywka oraz walory intelektualne. W sumie wartościowa gra umysłowa i znakomita zabawa. Jak twierdzą znawcy zasady gry w Othello są łatwiejsze od warcabów, natomiast pod względem bogactwa kombinacyjnego, zawiłości strategii i taktyki dorównuje szachom, przewyższając je dynamiką i walorami rozrywkowymi. Znana była od końca XVIII wieku pod nazwą Reversi. Szczególnie chętnie uprawiana w połowie XIX wieku w całej Europie. Prawdopodobnie opublikowana po raz pierwszy w cyklu artykułów około roku 1888 w czasopiśmie "The Queen" przez Lewisa Watermana, a następnie zebranych i wydanych w książce pt.: "Podręcznik Reversi". W wielu krajach świata produkowana pod różnymi nazwami. W 1971 roku ponownie opracowana przez Japończyka Goro Hasegawę i popularyzowana pod nazwą Othello. W marcu 1973 roku Goro Hasegawa zakłada Japoński Związek Gry Othello (Japan Othello Game Association). Gra o olbrzymiej popularności w Japonii i USA, mniejszej w Europie. W 1976 roku powstało Międzynarodowe Stowarzyszenie Othello (International Othello Association – IOA), którego prezesem został James R. Becker przedstawiciel firmy zabawkarskiej Anjar Company (USA). W kilkunastu krajach działają federacje tej gry, a od roku 1977 odbywają się mistrzostwa świata. Wydawane są specjalistyczne czasopisma i książki. Wiele klubów posiada własne strony internetowe. Do Polski Reversi dotarło w XVIII wieku. Nigdy nie uzyskała większej popularności.

Współcześnie na początku lat 70. XX wieku zauważona i opisana przez Marka Penszko w miesięczniku "Problemy". Następnie popularyzowana w latach 80 XX wieku przez Krajową Radę Upowszechniania Gier i Grotekę. Znany popularyzator i entuzjasta gier redaktor Marek Penszko opracował broszurę pn.: "Przepisy formalne prawideł gry klubowej Othello i rygorów turniejowych", wydaną w 1982 roku oraz przeszkolił odpowiednią kadrę instruktorską i sędziowską. Powstają pierwsze ośrodki gry: Warszawa (Tadeusz Urbanowicz, Rolisław Jan Kolbusz, Jacek Ciesielski, Wojciech Pijanowski, Paweł Pietruszkiewicz, Marek Krysiński, Cezary Domińczak), Poznań (Krzysztof Otoka, Marek Maćkowiak), Koszalin (Janusz Skowyrski, Mieczysław Wesołowski), Chełm (Alicja Rataj), Łęczna (Małgorzata Trawińska), Zamość (Alicja Pałaszewska, Piotr Jaguszewski), Wrocław (Sławomir Płuciennik), Gdańsk (Tadeusz Polański). W dniach 22 i 23 stycznia 1983 roku w Zamościu odbywają się I MISTRZOTWA POLSKI w grze OTHELLO. Zwyciężył Janusz Murzyn przed Antonim Kozłowskim i Alicją Pałaszewską. Rozgrywane są liczne turnieje na terenie całego kraju.

Wdniu 3 czerwca 1988 roku opublikowana zostaje w Poznaniu "KRAJOWA LISTA RANKINGOWA GRY OTHELLO nr 1/88", zawierająca 31 nazwisk z Pawłem Pietruszkiewiczem na czele przed Stanisławem Wrzosem. Polacy bez znaczących sukcesów biorą udział w XII MISTRZOSTWACH ŚWIATA w Paryżu. W dniach 27-31 października 1989 roku komitet organizacyjny pod przewodnictwem dr Rolisława Jana Kolbusza realizuje w warszawskim hotelu Forum XIII MISTRZOSTWA ŚWIATA. W mistrzostwach uczestniczy rekordowa ilość 36 zawodników z 12 krajów: Wielkiej Brytanii, Danii, Francji, Japonii, Szwecji, USA, b. ZSRR, Włoch, Finlandii-Szwajcarii /wspólna reprezentacja/, Belgii, Norwegii i Polski. Pierwszy z zawodników polskich uplasował się na 26 miejscu, drużynowo Polska uzyskała 10 miejsce. Niestety, przełomowe wydarzenia polityczne w kraju powodują utratę mecenatu państwa nad działalnością w tym zakresie. Przestaje funkcjonować KRUG, a wraz z nim cały zorganizowany ruch upowszechniania Othello. Brak producenta gry nie sprzyja konsolidacji nielicznych graczy na terenie całego kraju. Dopiero w roku 1999 firma DMS Ltd. zajęła się dystrybucją i promocją gry na terenie Polski. Latem przeprowadzono duża akcję promocyjną w nadmorskich miejscowościach wypoczynkowych, prowadzono pokazy i turnieje gry. W dniu 17 – X – 1999 roku Towarzystwo Miłośników Gier Umysłowych przeprowadziło I KLUBOWY TURNIEJ OTHELLO TMGU. Zwyciężył Rolisław Jan Kolbusz przed Pawłem Agnieszczakiem i Donatą Fraś. Zawody przygotował i przeprowadził zespół w składzie: Zbigniew Kosim, Marek Penszko i Juliusz Osiński.

W 2000 roku dzięki olbrzymiej determinacji działaczy TMGU z prezesem Cezarym Domińczakiem na czele odbywają się lokalne turnieje gry: w Łaskarzewie, Markach, Błoniu i innych miastach. Nad Otwartymi Mistrzostwami Warszawy patronat obejmuje pan Ryszard Mikliński – wiceprezydent miasta stołecznego Warszawy. Powstaje pierwszy klub gry przy "Grotece na Woli". Jacek Berkowski tworzy pierwszą informacyjną stronę internetową zwolenników gry Othello. Za pośrednictwem internetu rozgrywane są partie towarzyskie.

W 2001 roku przeprowadzony zostaje 5 turniejowy cykl rozgrywek GRAND PRIX POLSKI. Nad jednym z nich patronat honorowy obejmuje pan Marek Borowski – wicemarszałek Sejmu R.P.

Cezary Domińczak

Rys historyczny gry Othello w Polsce od 2000 roku

Znaczne ożywienie i zainteresowanie grą nastąpiło po uruchomieniu portalu Cronix, na którym zaczęli spotykać się gracze z całego kraju. Efektem tego było powstanie regularnych rozgrywek Grand Prix Polski, zaczęto organizować turnieje poza Warszawą. Pierwszy w Szczecinie a drugi we Wrocławiu. Łącznie przeprowadzono 5 turniejów GP. Zwyciezcą rozgrywek zostaje Marek Kubiszewski, wyprzedzając Pawła Pietruszkiewicza i Mateusza Przychodnego. W tym też roku następuje reaktywacja Mistrzostw Polski i rozpoczecie liczenia ich od początku. Wspaniale zorganizowana i przeprowadzona impreza przez Romana Kraczyka w Krynicy Górskiej zgromadziła 24 graczy. Mistrzostwa zakończyły się zwycięstwem 11 letniego Łukasza Szyszko z Gdańska. Drugie miejsce zajął Stanisław Zdrojewski, a trzecie Marek Kubiszewski. Mistrzynią Polski w kategorii kobiet została Marzena Grabowska. Do dziś I Mistrzostwa Polski są uważne za najlepiej przeprowadzoną imprezę w kraju. Polska ekipa poraz pierwszy po wielu latach przerwy zaprezentowała się na Mistrzostwach Świata w Amsterdamie. Drużyna w składzie Łukasz Szyszko, Roman Kraczyk, Remigiusz Szymański zajęła 13 miejsce. Indywidualnie Remigiusz zajął 28 miejsce, Łukasz 39 miejsce, a Roman 45 miejsce. Więc występ uznać należało za przyzwoity. W tym też czasie grupa entuzjastów Othello: wymieniany wcześniej Roman Kraczyk, Marzena Grabowska, Krzysztof Piszcz, Sylwia Jasieniecka, Radosław Gordon, Jakub Tekiela, Piotr Łoziński, Mateusz Orczyk oraz warszawiacy z liderem Cezarym Domińczakiem i wielu innych, których nie wymieniam z nazwiska zawiązują nieformalną Polską Federację Othello. Przełom roku 2002/2003 to złoty okres othello w Polsce. Powstaje nowy portal internetowy z othello kurnik, na którym popularyzuje się ta wspaniała gra.

W roku 2003 przeprowadzono 8 turniejów cyklu GP Polski. To okres dominacji Piotra Tańskiego, który ten cykl rozgrywek wygrywa, wyprzedzając Łukasza Szyszko i Mateusza Przychodnego. Zaczynają zajmować znaczące pozycje kolejni wybitni gracze: Paweł Pęczkowski, Marek Wilk, Arkadiusz Zięba, Bartosz Kurzętkowski. 2 Mistrzostwa Polski zostają przeprowadzone w Gdańsku. Bierze w nich udział 33 zawodników. Łukasz Szyszko powtarza swój sukces sprzed roku w finale pokonując Bartosza Kurzętkowskiego, trzecie miejsce zajmuje Arkadiusz Zięba. Wśród kobiet Mistrzynią Polski pozostaje nadal Marzena Grabowska. Polska ekipa na Mistrzostwach Świata w Sztokholmie zajmuje 10 miejsce drużynowo. Indywidualnie Łukasz Szyszko plasuje się na 25 pozycji, Roman Kraczyk na 36 pozycji, a Magdalena Rogosz na 45 pozycji. Był to występ na miarę możliwości. Polacy zaczynają występować ponownie w rozgrywkach EGP, czyli Mistrzostwach Europy rozgrywanych systemem multiturniejowym. Polacy grają w Amsterdamie i Paryżu plasując się w okolicach 3 dziesiątki. Równolegle czynione są starania ludzi działających w PFO o możliwość włączenia Polski do państw organizujących turniej EGP. Po wielu staraniach i przychylności Jana de Graaff, Henryka Valunda, Marka Tastet, Alexa Cordy i Grahama Brightwella zostaje Polsce przydzielone prawo do organizacji takiego turnieju od roku 2004. Miejscem rozgrywek staje się Gdańsk. W roku 2003 powstaje również strona internetowa PFO, tworzone są również stronki kilku entuzjastów tej gry np. Artura Teresika, Bartłomieja Jarnota, Jakuba Helbina. Strona Mateusza Orczyka wzbogaca się w galerie foto i strategię gry. Okres burzy i naporu, jako jedyna przetrwała strona Othellomaniaka. W okresie zupełnej posuchy stronek na temat Othello w języku polskim stronka ta jako jedyna istniała i działa nadal. Artur Teresik i jego stronka mają niepodważalny wpływ na kształtowanie się życia othellowego w Polsce po dzień dzisiejszy. Tak jak przyszedł gwałtowny rozkwit tej gry w latach 2002 i 2003, tak i gwałtownie w kolejnym roku równie gwałtownie zgasł. Przeprowadzono 8 turniejów cyklu GP Polski, ale liczba uczestników znacznie zmalała. Był to rok absolutnego panowania Pawła Pęczkowskiego, który wygrał cykl tych rozgrywek, wyprzedzając Arkadiusza Ziębę i Łukasza Szyszko. Mistrzostwa Polski w Gdyni zgromadziły … ledwo 10 graczy. I tu najlepszy okazał się być Paweł Pęczkowski, wyprzedzając Grzegorza Gryglewskiego i Łukasza Szyszko. Poraz 3 mistrzostwo kobiet przypadło Marzenie Grabowskiej. Mimo słabszej frekwencji turniejowej na mistrzostwa świata jechał dream team z ogromnymi nadziejami. Wynikały one z doskonałej postawy Polaków na turniejach cyklu EGP. W Danii 3 lokata Łukasza Szyszko i czwarta Romana Kraczyka i wreszcie największy sukces polskiego othello, wygrana Pawła Pęczkowskiego w turnieju o EGP w Gdańsku W kalsyfikacji końcowej Pęczkowski zajął 5 a Szyszko 12 miejsce. Jak wcześniej napisałem na WOC pojechała ekipa marzeń i super gwiazd: Romek Kraczyk, Paweł Pęczkowski i Arkadiusz Zięba. Jednak grupa naszych mocarzy nie udźwignęła odpowiedzialności, a może niektórym zabrakło ogrania. Znów występ należał do bardzo średnich. Drużyna na 10 pozycji, indywidualnie Pęczkowski 23, Kraczyk 37, a Zięba 40ty.

Rok 2005 w którym Prezydentem PFO zostaje Roman Kraczyk othello w Polsce zaczyna sie ponownie dźwigać. W 9 turniejach cyklu GP bierze udział większa niż rok wcześniej liczba graczy. Ten rok jest rokiem Łukasza Szyszko. Wygrywa rozgrywki GP, wyprzedzając Arkadiusza Ziębę i Pawła Pęczkowskiego. Na Mistrzostwach Polski w Rudach Szyszko zdobywa swój 3 mistrzowski tytuł. Doprawdy 3 złote i 1 brązowy medal na MP mogą świadczyć o doskonałym przygotowywaniu się tego zawodnika na MP, 2 miejsce zajmuje Arkadiusz Zięba, a trzecie Wojciech Korgiel. Pod nieobecność Marzeny Grabowskiej Mistrzynią zostaje Magdalena Rogosz. W rozgrywkach EGP błyszczy Paweł Pęczkowski drugi w Gdańsku i Roman Kraczyk zajmując 3 miejsce w turnieju w Kopenhadze. Obaj skrzętnie gromadzą przez rok punkty czego efektem jest 4 miejsce Pęczkowskiego, a Kraczyka ósme w generalce EGP. Jednak na WOC do Islandii wyjeżdża jedynie 2 osobowa ekipa Roman Kraczyk i Magdalena Rogosz. Jako okrojona drużyna zajmują 16 miejsce, indywidualnie Kraczyk 27 miejsce a Rogosz 52. W kalsyfikacji kobiet zdobywa Magdalena miejsce 8. Cóż na znaczący sukces w tej imprezie wypada poczekać conajmniej rok. Mistrzostwa świata w roku 2006 odbędą się w Mito w Japonii i tym razem widać, że wielu graczy zapragnęło pojechać na nie i pokazać tam swoją klasę. Zatem życzę powodzenia i czekam na wyniki.

Krzysztof Szyszko (Oldshishaq)


Czas na stok!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *